Preview

RSUH/RGGU Bulletin Series "Political Science. History. International Relations"

Advanced search

Do we need the revolution in the methods of teaching of a foreign language: Impact of communication and pragmatic aspects of challenge

Abstract

The paper investigates the nature of instructional communication comparing conditions of learning a foreign language, on the one hand, and a native one, on the other, The potential product of both processes is meaning which, in case with communication in a native language, is being born, discussed, accepted or declined right at the moment of communication, and in case with instructional communication, meaning is a kind of reflection to a communicative act being realized after its completion.

About the Author

I. B. Antonova
Russian State University for the Humanities.
Russian Federation
Antonova  Irina B. – Ph.D. in Methods of Teaching, associate professor, professor, Department of Communication Studies and Public Affairs, Faculty of History, Political Science and Law, Institute for History and Archives.


References

1. Луман Н. Самоописания. М.: Логос; Гнозис, 2009. С. 252.

2. Шипунова О.Д. Философия коммуникации: интеллектуальные сети и современные информационно-коммуникативные технологии в образовании. СПб.: Издво Политех. ун-та, 2013. С. 23.

3. Цит. по: Зинченко В.Г. Межкультурная коммуникация: от системного подхода к синергетической парадигме: Учеб. пособие. М.: Флинта: Наука, 2008. С. 110.

4. Сиберс Й. Покой и подлинность, или О чем молчит язык / Пер. С. Клягина // Философия коммуникации: интеллектуальные сети и современные информационно-коммуникативные технологии в образовании. СПб., 2013. С. 5.

5. Калмыков А.А. Политика знания в поле медиа // Антонова И.Б., Жукова Е.Н., Калмыков А.А., Клягин С.В., Штейнман М.А. Социальные практики как совместность слова. М.: Ленанд, 2013. С. 95.

6. Bloomfield L. Outline Guide for the Practical Study of Foreign Languages. Baltimore, 1942. P. 44.

7. Чаадаев П.Я. Отрывки и афоризмы // Чаадаев П.Я. Статьи и письма. М., 1987. C. 16.

8. Бибихин В.В. Язык философии. М.: МГУ, 1993. С. 11.

9. Там же. С. 13.

10. Маклюэн М. Понимание медиа: внешнее расширение человека. М.; Жуковский: Канон-пресс-Ц, Кучково поле, 2003. С. 17.


Review

For citations:


Antonova I.B. Do we need the revolution in the methods of teaching of a foreign language: Impact of communication and pragmatic aspects of challenge. RSUH/RGGU Bulletin Series "Political Science. History. International Relations". 2017;(3):118-127. (In Russ.)

Views: 147


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6339 (Print)