Preview

RSUH/RGGU Bulletin Series "Political Science. History. International Relations"

Advanced search

Historical knowledge and professional education in the Humanities

Abstract

The article deals with models of integration of historical knowledge and current practices of humanitarian education. The authors define the humanities as a sphere oriented to historicism in science and historical thinking in education. The authors specify, first, a modern scientific context characterized by numerous “turns” and, second, a tendency to interdisciplinarity in recent decades. They also forward the idea that nowadays  history is nor so much an object in training humanities programs but rather the transformation of the most humanitarian objectivity on the basis of the principle of historicism.

About the Authors

A. Bezborodov
Russian State University for the Humanities.
Russian Federation
Bezborodov Aleksandr B. – Dr. in History, professor, Acting Rector, director Institute for History and Archives.


A. Korchinskiy
Russian State University for the Humanities.
Russian Federation
Korchinskiy Anatoly V. – Ph.D. in Philology, associate professor оf the Department of Theory and History of the Humanities, Faculty оf History and Philology, Institute for History and Philology.


O. Pavlenko
Russian State University for the Humanities.
Russian Federation
Pavlenko Olga V. – Ph.D. in History, associate professor, Vice Rector for Research of the Russian State University for the Humanities; head, Area Studies and Foreign Policy Department, Faculty of International Relations and Area Studies, Institute for History and Archives.


P. Shkarenkov
Russian State University for the Humanities.
Russian Federation
Shkarenkov Pavel P. – Dr. in History, professor, Vice Rector for Lifelong Learning of the Russian State University for the Humanities; Head, Ancient History Department.


References

1. Копосов Н.Е. Как думают историки. М., 2001. С. 284–294; Кукарцева М.А. Лингвистический поворот в историописании: эволюция, сущность и основные принципы // Вопросы философии. 2006. № 4. С. 44–55; Репина Л.П. Вызов постмодернизма и перспективы новой культурной и интеллектуальной истории // Одиссей: Человек в истории, 1996. М., 1996. С. 25–38.

2. Мегилл А. Историческая эпистемология. М., 2007. С. 354–356; Бёрк П. Что такое культуральная история? М.: Высшая школа экономики, 2015.

3. Репина Л.П. Историческая наука на рубеже XX–XXI веков. М., 2011. С. 61–118.

4. Бёрк П. Указ. соч. С. 53–81.

5. Смирнов И.П. Кризис современности. М., 2010. С. 176–203.

6. Сошлемся на обсуждение положения в современной филологии: Козлов С. Осень филологии // Новое литературное обозрение. 2011. № 110. С. 15–22; Десять отзывов на статью Сергея Козлова // Новое литературное обозрение. 2011. № 110. С. 23–114.

7. См., например: Персональность: Язык философии в русско-немецком диалоге / под ред. Н.С. Плотникова, А. Хаардта. М., 2007.

8. Атнашев Т., Велижев М. «Conteхt is king»: Джон Покок – историк политических языков // Новое литературное обозрение. 2015. Т. 134. № 4. С. 21–44.

9. Историзм изначально был присущ всем формам гуманитарного знания. Например, традиционная филология всегда была исторической наукой о текстах, культурология возникла из исторических исследований культуры и т. д.

10. Троицкий Ю.Л. Понимание текста как базовая компетенция // В поисках смыслов и ценностей: Сб. науч. статей // На путях к новой школе: спец. выпуск. М., 2014. С. 27–29; Он же. Эго-история // Теория и методология исторической науки: Терминологический словарь. М., 2014. С. 541–543; Образовательные системы современной России: Справочник / под ред. Ю.Л. Троицкого. М.: РГГУ, 2010.


Review

For citations:


Bezborodov A., Korchinskiy A., Pavlenko O., Shkarenkov P. Historical knowledge and professional education in the Humanities. RSUH/RGGU Bulletin Series "Political Science. History. International Relations". 2017;(4/2):290-299. (In Russ.)

Views: 218


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6339 (Print)