Preview

RSUH/RGGU Bulletin Series "Political Science. History. International Relations"

Advanced search

GR-strategies. Stages of realization

Abstract

The article reveals principal issues in forming the relations of business actors with public authorities, particularly GR-strategies realization process. This process includes five interrelated stages which play a huge role in the determination of development direction, aims, objectives and level of business actors’ competitiveness in politics. The author considers that the observance of the stages is the main factor for success in business-government relation.

About the Author

A. R. Zakirov
Social Sciences and Mass Communication, Kazan Federal University.
Russian Federation
Zakirov Aidar R. – postgraduate student, Department of Political Science, Institute of Philosophy.


References

1. GR-связи с государством: теория, практика и механизмы взаимодействия бизнеса и гражданского общества с государством // Под ред. Л.В. Сморгунова и Л.Н. Тимофеевой. М.: РоССПЭН, 2012. С. 12.

2. Толстых П.А. GR: Практикум по лоббизму в России. М.: альпина Бизнес Букс, 2007. С. 24.

3. Шетов А.А. Теоретические основы GR-менеджмента как фактор повышения эффективности взаимодействия государства и общества // Шетов а.а. Государственное и муниципальное управление: Ученые записки СКаГС. 2015. № 1. С. 238.

4. Толстых П.А. Указ. соч. С. 21.

5. Junsong C., Bang N., Phil K. Public Affairs in China: Exploring the Role of Brand Fairness Perception in Case of Mercedes-Benz // Journal of Public Affairs. 2013. № 4. P. 403–414.

6. Mucciaroni G. Reversals of Fortune: Public Policy and Private Interests. Washington, DC: The Brookings Institution Press. 1995. P. 48.

7. Vinning A.R., Shapiro D.M. Building the Firm’s Political Lobbying Strategy // Journal of Public Affairs. 2008. № 10. P. 158–161.

8. Ibid.

9. Ивашковская И.В. Модель корпоративного управления на основе стоимости для стейкхолдеров [Электронный ресурс] // Вестник Финансового университета. 2010. № 2. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/model-korporativnogoupravleniya-na-osnove-stoimosti-dlya-steykholderov (дата обращения: 26.01.2017).

10. Данилова Д.М. Табак о себе заботится: Как работает табачное лобби в России // Русский репортер. 2013. № 5 (283). С. 73.

11. Vinning A.R., Shapiro D.M. Op. cit. P. 162–167.

12. Ibid.

13. Hillman A., Keim G. International Variation in the Business-Government Interface: Institutional and Organizational Considerations // Academy of Management Review. 1995. № 1. P. 193–214.

14. Shaffer B., Hillman A.J. The Development of Business-Government Strategies by Diversified Firms // Strategic Management Journal. 2000. № 21. P. 183.


Review

For citations:


Zakirov A.R. GR-strategies. Stages of realization. RSUH/RGGU Bulletin Series "Political Science. History. International Relations". 2017;(4/1):115-124. (In Russ.)

Views: 628


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6339 (Print)