Text analysis in a new generation manual. Theoretical and methodological basis
Abstract
The article discusses the theoretical and methodological basis of a new generation manual. The process of teaching a foreign language is set up on an implication ground when an educational text is rated as a unit for education. The manual assignment selection provides insight
into both the outer and the inner structure of a text; the exercises model the situations that arise in the sphere of professional communication. The correct text interpretation, adequate reaction, reproduction and the consequent text production lead to the formation of the professional and communicative competence of students majoring in International Relations and Foreign Area Studies.
About the Authors
T. BaranovaRussian Federation
Baranova Tatiana V. – Ph.D. in Pedagogy, associate professor, Foreign Languages Department, Faculty of International Relations and Foreign Area Studies, Institute for History and Archives.
L. Khalilova
Russian Federation
Khalilova Lyudmila A. – Ph.D. in Philology, professor, head, Foreign Languages Department, Faculty of International Relations and Foreign Area Studies, Institute for History and Archives.
L. Kalyamova
Russian Federation
Kalyamova Liudmila A. – associate professor, Foreign Languages Department, Faculty of International Relations and Foreign Area Studies, Institute for History and Archives.
References
1. Бахтин М.М. Проблема текста в лингвистике, филологии и других гуманитарных науках: опыт философского анализа: Литературно-критические статьи. М., 1986. С. 478.
2. Сенько Ю.В., Фроловская М.Н. Педагогика понимания. М.: дрофа, 2007. С. 129–132; Полат Е.С., Бухаркина М.Ю. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования. М.: Изд. центр «академия», 2007. С. 111–113.
3. Халилова Л.А., Калямова Л.А., Баранова Т.В. Лингвопедагогические основы Концепции преподавания иностранного языка в свете разработки Программ поколения «три плюс» бакалавриата // Вестник РГГУ. Серия «документоведение и архивоведение. Информатика. Защита информации и информационная безопасность». 2016. № 2 (4). С. 141.
4. Здесь и далее см.: Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлениям подготовки «41.03.05. Международные отношения», «41.03.01. Зарубежное регионоведение».
5. Уорф Б. отношение норм поведения и мышления к языку // Новое в лингвистике. Вып. 1. М., 1960. С. 135–168; Сепир Э. Избранные труды по языкознанию и культурологии. М.: Прогресс, 1993. С. 192.
6. Whorf B.L. Science and Linguistics // MIT Technology Review. 1940. Vol. 42. Р. 229.
7. См., например: Hymes D.H. Foundations in Sociolinguistics: An Ethnographic Approach. Philadelphia: Univ. of Pennsylvania Press, 1974.
8. Баранова Т.В. Развитие профессионально-коммуникативной компетенции курсантов в военном вузе в дихотомии «базовая – дополнительная языковая подготовка». М.: Военная академия РВСН им. Петра Великого, 2012. С. 39.
9. Ван Дейк Т.А. Язык. Познание. Коммуникация. М.: Прогресс, 1989. С. 50–51.
10. Халилова Л.А. Иностранный язык в реалиях архивной эвристики // Вестник РГГУ. Серия «документоведение и архивоведение. Информатика. Защита информации и информационная безопасность». 2015. № 2. С. 67.
11. Халилова Л.А. Иностранный язык в неязыковом вузе: чему, зачем и как учить // Иностранный язык в образовательных программах гуманитарного профиля. М.: ГЭоТаР-Медиа, 2007. С. 11.
12. Лопатухина Т.А. Текстоцентрический подход в образовательном пространстве высшей военной школы (на материале иноязычного образования). дис. … д-ра филол. наук. Ставрополь: Ставропол. гос. ун-т, 2003.
13. См., например: Корнышев Ю.Н., Фань Г.Л. Теория распределения информации. М. 1985.
14. Лопатухина Т.А. Указ. соч.
15. Баранова Т.В. Педагогическое взаимодействие между преподавателем и студентом в высшей школе в условиях новой образовательной парадигмы // Вестник РГГУ. Серия «документоведение и архивоведение. Информатика. Защита информации и информационная безопасность». 2015. № 1. С. 146.
Review
For citations:
Baranova T., Khalilova L., Kalyamova L. Text analysis in a new generation manual. Theoretical and methodological basis. RSUH/RGGU Bulletin Series "Political Science. History. International Relations". 2017;(4/1):125-137. (In Russ.)